tisdag 20 september 2011

Resekompis sökes!

Läs gärna inlägget om hur läget ser ut nedan, samt inlägget om varför jag och Vilse nu letar ny resekompis.

Om DU vill komma ner och joina mig och Vilse under en till två månaders cykling, kan du här nedan läsa lite information om resan:

Vi möts i Malaga runt månadsskiftet (sep/okt) och cyklar norrut, mot Andorra och sedan (om tid och pengar räcker) västerut till Venedig. Hem till Sverige tar i oss med flyg eller tåg.

För en tid sedan gjorde jag ett inlägget "En dag i bilder". Dagarna ser inte riktigt likadana ut nu, delvis på grund av värmen, men kika gärna på bilderna ändå, för att se ungefär hur vi har det!

Jag ska nu försöka berätta hur en dag kan se ut här nere i Portugal. Jag kommer inte försöka försköna det, inte heller få det att låta värre än det är. Jag vill vara 100% ärlig, så att den som förhoppningsvis bestämmer sig för att åka ner, är fullt medveten om vad hon/han ger sig in i.

Väckarklockan ringer vid 6.30 på morgonen och efter att ha packat ihop våra saker cyklar vi iväg kl 7:30 (det är då solen går upp). Vi cyklar sedan fram till ungefär kl 11. Mellan klockan 11 och 17 är det alldeles för varmt för att cykla, eller ens vara ute i solen, så då tar vi siesta i skuggan någonstans, eller inne på någon ställe där vi kan ladda våra prylar, gå på toa och i allra bästa fall internetta. Kvällscyklingen blir ungefär mellan kl 17 och 20, eller när vi hittar en väl dold lägerplats. Vi brukar cykla förbi mataffärer varje dag och det går att välja på att köpa färdig mat, burkar att värma eller laga själv (jag föredrar det sista av ekonomiska själ). Jag cyklar i genomsnitt i 16-18 km/h med vagnen (= runt 20 km/h på raksträckor, 5-10 uppför och 30-40 nedför). Det går alltså lite långsammare än vanligt långfärdartempo. Under de 7 milen vi cyklar varje dag springer Vilse mellan 4 till 12 km, helt beroende på underlag, väder och annat som spelar in. Vilses springer i 7-12 km/h, så det kan vara en frustrerande långsamt tempo för den som inte är van vid det, men man kan också välja att se det som en typ av vila. Vi cyklar 10-20 km mellan varje paus, så det kan bli ganska många småpauser under en dag. Tältar gör vi vanligtvis ute i det fria, även om det är olagligt. Tvätta oss gör vi under rinnande kranar på till exempel rastplatser, eller i sjöar och vattendrag. Duscha gör vi när vi hittar och känner att vi har råd med campingplats, men detta sker kanske ett par gånger i månaden, så det gäller att vara rätt tålig för dålig hygien.

Om du tycker att det här verkar vara något för dig får du väldigt gärna höra av dig, så snart som möjligt! En "ansökan" där du skriver om dig själv och varför du vill göra den här resan, skickas till matilda.holger@gmail.com.

Ni andra, håll tummarna för att jag och Vilse hittar en ny cykelkompis!

5 kommentarer:

  1. Håller tummen!!!
    Hoppas verkligen det fixar sig!
    Eva, som hänger på resan framför datorn ,-)

    SvaraRadera
  2. Hej igen Matilda & Vilse!
    Åååååh även jag håller tummarna för att du ska få napp på någon cykelkompis! Nästan så jag började överlägga med mig själv om inte jag (& i så fall även Sivert naturligtvis:-)skulle kunna ge mig iväg en månad eller två.... Tills jag insåg att jag är dubbelt så gammal som du, har fast ansvarsfullt jobb, i och för sig är jag rätt hurtig, men 7-10 mil per dag orkar jag nog inte OCH Sivert är inte rabiesvaccinerad/har inget EU-pass... Suck! Men jag vill att du ska få möjlighet att cykla vidare, både för min skull 8gillar att följa er på bloggen) och för din & Vilses skull, du/ni verkar så lyckliga på cykel där ute i Europa.
    klokt beslut dock att inte fara runt själv som ensam ung kvinna! Och bra kämpat av Niklas som hängt med så här långt!(hälsa honom det!)
    Lycka till nu med kompisjakten!
    Varm häls
    Greta & Sivert

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för era fina ord! Haha, Greta, det hade varit kul om du kom ner, men jag förstår att det inte är praktiskt genomförbart. Tack ändå! :) Jag ska hälsa Niklas det (och jag håller med dig, fyra månaders cykling är ändå rätt mycket)!

    SvaraRadera
  4. Vad behöver man ha med sig i budget väg?, Jag har en jätte bra stadscykel, fast det kanske inte går så bra? är ju ingen cykelfantast egentligen men behöver lite motion! xD Vad ska man ha i sin packning? Jag har normal hälsa och borde klara detta galant :)

    SvaraRadera
  5. Hej, du som skev sist! :) Jag tror dessvärre att det krävs mer planering än vad som finns tid till nu, för den som inte långfärdscyklat tidigare. Men maila mig gärna, så kan vi prata vidare om det! matilda.holger@gmail.com

    SvaraRadera