onsdag 28 september 2011

Hästfakta

Sen jag träffade min fina vän hästen, har jag fått ett annat trevligt ämne att tänka på när jag cyklar, än bara rasfunderingar. Hästar är rätt fina djur faktiskt. Jag har ju liksom aldrig "hållit på" med hästar, men jag har varit med mina kompisar i stallet då och då och lärt mig lite om dem.

Under tiden jag jobbade på ZooZity (djuraffär) lärde jag mig ganska mycket om hästar, faktiskt. Jag lånade nämligen en bok från hästavdelningen (som hette typ "Min första häst" eller något liknande) och den lusläste jag från pärm till pärm. Sen gjorde mina kära vänner på hästavdelningen ett seriöst prov till mig där de ställde frågor från boken. Gissa vem som kammade hem ett MVG, men nästan alla rätt! ;) När jag suttit här på cykeln har jag funderat på hur mycket jag egentligen kommer ihåg om hästar och här kommer en liten sammanfattning av det. Håll tillgodo!

Fakta om hästen:

Hästen är ett mycket socialt flockdjur som tycker om att umgås med sina kompisar, samt att springa och att äta. Hästar äter bara vegetarisk mat.

Hästen äter ungefär 6-7 kg grovfoder och 1-2 kg kraftfoder varje dag (om det är en normalstor häst). Grovfoder är typ hö eller gräs och kraftfoder kan vara havre, hästpellets, betfor eller mussli. Den behöver också extra vitaminer och salt.

När man har en häst måste man köpa en massa (dyra) saker till den. Den behöver: En sadel, ett schabrak (dyna som man lägger under sadeln), ett trens och tyglar (det man håller i när man rider), fyra benlindor, fyra benskydd (som måste matcha till schabraket), ett sommartäcke, ett vintertäcke, ett regntäcke, ett fintäcke, en grimma och ett grimskaft, en fingrimma och ett fingrimskaft, en extra grimma och ett extra grimskaft, en mjuk borste, en hård borste, en grej som man skrapar av borsarna med, en massa andra borstar, en hovkratts, en tvättsvamp, två IKEA-säckar till hö och två plasthinkar till mat.

När man ska köpa sina hästgrejer är det bra att veta att det fins tre storlekar för hästar; Ponny (liten), cob (mellan) och full (stor). Man kan liksom inte ta med hästen till djuraffären för att prova, så som man gör med hundar.

Hästen behöver ryktas. Det är att man borstar och kammar den. Då faller också en hel del smuts av. Men man behöver också duscha den emellanåt, med ett speciellt hästschampo.

Hovarna ska krattsas. Det betyder att man tar en hovkratts och skrapar ut skitet under hovarna. Det är en grej inne i hoven, en lång klump liksom i mitten. Den ska man inte försöka skrapa bort. Man måste skära bort lite av hoven ibland (precis som att man måste klippa klorna på en hund), den kallas att man verker hovarna. Man spikar också på en hästsko under hoven, så att hästen inte sliter på sina hovar för mycket när den går på hårt underlag. Hästens tänder kan växa och bli för långa. Då måste en speciell hästtandläkare komma och skrapa ner tänderna. Hästen kan också behöva masage emellanåt.

På dagen går hästen med sina kompisar ute i en hage och på natten sover den i en box inne i ett stall. Den står upp och sover. Fast den kan ligga ner också.

När man rider har man trens och tyglar på hästen och när man går ut och går med den har man grimma och grimskaft (det heter inte koppel, det har jag lärt mig nu). Skillnaden på ett grimskaft och ett koppel är att grimskaften oftast är tjockare och har en knut i änden, istället för en ögla.

När hästen ska gå in i stallet på kvällen är den ofta ivrig eftersom den ska få sin kvällsmat serverad där inne.  När man ska leda hästen in i stallet tar man på den sin grimma och grimskaftet. Man ska INTE hålla längst ut i knuten och gå vid hästens rumpa. Speciellt inte om det är en jättestor och hungrig pojkhäst... (jag har personlig erfarenhet av det här). Man ska istället ha hästens huvud brevid sig i kort koppel, så att man har kontroll över hästen. I alla fall om man inte känner den.

På sommaren låter man sin häst åka på semester. Det kallas sommarbete. Man kör helt enkelt iväg den (och dens kompisar) till en annan stor hage där man odlat gräs och blommor och annat som hästen tycker ät fint och gott. Den behöver ju precis som vi  miljöombyte och en plats där den kan vila upp sig i lugn och ro. Komma bort från vardagen lite (med stressiga in- och utsläpp, jobbiga träningsprogram och stallets bajslukt). Under den här semestern tränar man alltså inte lika mycket, men man kan ändå ta ut hästen på promenader eller gå och bada med den. Eller rida barbacka genom skogen, eller något annat som hästen tycker är kul att göra på sin semester. Hästen får sova under bar himmel under sommaren, vilket den tycker är spännande. Även om hästen mest vill chilla under sommaren och inte behöver matas med kraftfoder, måste man ändå åka och titta till den varje dag och se till så att den har färskt vatten och mår bra. Den äter alltså bara grovfoder under sommarbetet (gräs, blommor och sådant), så man behöver inte ta med någon extra mat (förutom godis då).

Hästen är ett snällt djur. Den har (oftast) respekt för sin ägare och vill gärna lyda, bara den förstår vad den ska göra. Man måste vara tydlig mot den, men man behöver inte ta hårt i den på något sätt, eftersom den har mycket bra känsel. Man trycker på olika ställen på hästen (med fötterna) och gör olika ljud för att berätta för den vad den ska göra. Man berömmer den genom att klappa den på halsen. Man använder ibland piska för att peta, peka och visa hästen vad den ska göra. Man kan också muta den med morot.

Jag lovar, jag har skrivit det här helt utan google (en uttråkad kväll i tältet)! :)

3 kommentarer:

  1. Herregud Matilda! Första gången jag skrattade så jag grät när jag läste din blogg! :-D Det märks verkligen att du har blivit upplärd av storhästryttare!!! Om du har lust kan du få en snabbkurs i islandshäst när du kommer hem. Precis som du gillar urhundar tror jag att du skulle gilla islandshästarna bäst. De är mer naturliga och behöver inte flera hundra täcken för att hålla sig varma till exempel... Dessutom står många av dem ute året runt vilket de tycker är helt underbart om de bara har en lösdrift (ett stort skjul) att gå in i om vädret blir för dåligt. Men som sagt, du är välkommen till oss i Glumslöv! Kram! Hälsningar Cina

    SvaraRadera
  2. Haha, du får börja med att lära mig vad en "storhästryttare" är... :)

    Jag kommer gärna och leker med era hästar i Glumslöv! Jag lovar att jag inte ska låta dem springa in i stallgången med mig släpande efter sig. Jag har lärt mig hur man gör nu liksom.

    SvaraRadera
  3. Ingen fara Matilda! Det finns faktiskt ingen häst i vårt stall som ens skulle kunna komma på idén att släpa in någon i stallgången. De är alldeles för väluppfostrade för det. Storhästryttare är de hästägare/ryttare som ägnar sig åt att rida hästar stora som älgar. Till skillnad från våra lite mer normalstora islänningar. :-)

    SvaraRadera