tisdag 6 september 2011

Lite pyssel

Alltså, det är så kul att pyssla och fixa grejer. Speciellt när man verkligen har användning för det. Här kommer lite bilder på senaste fixet.
 
Först ut, Vilses nya koppel. Jag måste bara säga det: I love it! Vi behövde ett nytt koppel, men i de Spanska djuraffärerna hittade jag inget som var i närheten av det jag sökte. Jag ville ha ett långt, tunt/lätt, men ändå tåligt koppel, i multikoppelmodell.

Handtaget går att knäppa upp och man kan då fästa karbinhaken i till exempel ett stängsel eller knäppa runt små träd, bänkar eller lyktstolpar. Man kan också knäppa den i nästa ring, om man behöver dra den runt något större. Nedre delen av kopplet är avtagbart, så man kan få ett kort koppel på 2 m eller ett långt koppel på 3 m.
Klätterlinan är köpt i en sportbutik och resterande delar hittade jag i en bygghandel. Linan är ihopsmällt och sedan ihopskruvad (= riktigt tåligt). Skulle det mot förmodan gå upp någon stans, kan jag lätt som en plätt laga det igen (= extremt bra när man är ute på tur). Vilse fick självklart välja färg själv. Tur att han har så jädrans bra smak. ;)
Jag vill bara påpeka att jag aldrig någonsin knäpper fast Vilse någonstans och lämnar honom ensam. Men när vi ligger i parken och sover under siestan är det ganska skönt att veta att han inte kan promenera för långt bort. Och när jag går och handlar eller försvinner iväg på andra ärenden vill Niklas kunna sätta fast Vilse så att han inte springer efter mig (vilket annars lätt händer).

Kolla också in Vilses nya matchande halsband som jag köpte för 2,5 euro. :) Lätt och skönt i värmen (jämfört med selen).
 Nästa grej blev en vattentät hållare till GPS:en. Och jag älskade den också! Jag har hur länge som helst cyklat med GPS:en i handen (= trafikfara) och haft stora problem med att försöka skydda den mot regnet. Den här vattentäta fickan kostade 8 euro. Jag stod hur länge som helst i affären och bara "ska jag kosta på mig den här...?". Jag tog beslutet att det var värt det.
Fickan fäste jag med hårsnoddar och det blev riktigt stödtåligt och bra! Alltså slår den inte mot tempobågen utan fjongar lite fram och tillbaka när man cyklar. Dagen efter jag satt fast den var det en trevlig man som stod och beskådade cykelvagnen (med händerna) varpå cykeln välte ner i en stenhög. Fickan skars upp precis över skärmen på GPS:en. Så nu har jag inte någon vattentät GPS-hållare längre. :´( Men sådant är livet.
Sist och minst. Jag har satt små spännband på vagnen för att fästa fast regnskyddet. Vilse vill gärna kunna sticka ut huvudet ur vagnen, vilket han gärna får. Men han har då haft en tendens att putta upp skyddet. givetvis sitter han fast i selen ändå, men om det regnar blir det blött i vagnen och det vill vi inte.

Jag tog ett vanligt spännband som jag klippte av på mitten. Sedan knöt jag fast det inifrån vagnen genom två hål som egentligen är till för att fästa reflexer i. Nu kan vi lämna ett litet hål för Vilsehuvudet utan att det finns risk för att skyddet går upp. Och det fungerar jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar