torsdag 22 september 2011

Fantastisk bra kvällsläsning!

21/9
Inatt låg jag vaken länge. Varför? För att jag grubblade över något? Nej. För att det var en envis sandmygga inne i mitt tält? Nej. För att jag hade världens bästa hundtidning i min hand? JA!
Det var i postkontoret i Tavira jag igår kunde hämta tidningen som Hundsport skickat. Återigen blev jag överraskad över hur stor och fin artikeln var! De har verkligen gjort ett bra jobb och jag är så tacksam över att jag och Vilse fick vara med. All kontakt med redaktionen har också varit rakt igenom possitiv och direkt när tidningen var tryckt skickades den ner hit till Portugal. Toppen!
Jag kunde bara inte sluta läsa. Så underbart. Jag fick nästan lite hemlängtan på köpet. Jag vill hem och träna agility och freestyle, läsa hundböcker, ställa ut Vilse, skaffa lillasyster till Vilse (framför allt det) och allt annat kul man gör som hundägare.
Kanske är jag partisk, kanske hade jag längtat efter att läsa om hund så länge, eller var det här nummret bara lite bättre än alla tidigare tryckta nummer?
Per Jensen är en av mina idoler. Jag har varit och lyssnat på honom ett par gånger (bland annat på Hundens Beteendebiologi och ADC) och försöker komma över så mycket av möjligt av det han skrivit. Den här texten var riktigt kul att läsa och innehöll rätt imponerande fakta. Tänk att jag hamnade i samma nummer som honom... :)
Vilses stora idol är mysfabrorn Anders Hallgren och han var ju också med som vanligt. Honom har jag och Vilse träffat då vi hade honom som lärare på instrukrörsutbildningen (Hundutbildningsgruppen). Vilse tyckte verkligen om Anders. Och Anders gillade faktiskt Vilse lite extra också. Han är nämligen lite lik Anders egna hund Macho (dv. pinscher/chihuahua). Alltså, det var Vilse som ville skryta lite om detta, men nu vidare till texten i tidningen.
Jag tyckte att det var kul att Anders Hallgrens och Micki Gustafsons texter gick väldigt mycket hand i hand i detta nummer. De handlade båda om att hundar ser, lär och tar efter, inte bara utav varandra, utan även av oss. Så bete dig så mot din hund, som du vill att den ska bete sig mot andra. Det tycker jag är ett bra motto som man bör ha i åtanke i sin relation med hunden.
Sen var det den artikeln "Om ledarskap" där Michael Fossum gav kretik mot Anders Hallgren, som kritiserat det som Barbro Börjesson skrivit (vilket jag inte läst). Det var ganska kul. Varför skulle en flock/familjegrup inte kunna fungera och överleva om det inte fanns en hierarki med inslag av dominans? Det beskriver inte Michael Fossum. Vem har han fått lära sig detta av? Kanske av de som har lärt sig av de som har lärt sig av de som forskat på vargar, instängda i hägn, i ständig konkurrens av resurser. Det lustiga är att denna Fossum ger Hallgren en massa kritik för att hänvisa till icke vetenskapliga studier, men Fossum själv helt glömmer bort att hänvisa till någon forskning eller studier över huvud taget, som ger belägg för hans teorier (som långt ifrån är självklara).
Det var jättekul att läsa lite mer om Eva Bodfält, som också hamnar högt på min hundvärldsidollista. När nästa hund kommer in i familjen ska jag testa att köra skvallerträning redan från valpsben och se hur det går. Vi har en hel del att "skvallra" på där jag bor. Ungefär 200 kaniner ute på gården. Jag kan inte fatta hur jag kunde ha sådan ofantlig tur att just min lille kaninjakthund helt har missat att läsa sin rashistoria. Skvalleträning har liksom aldrig riktigt behövts på honom. Han kan promenera förbi dem på bara ett par meters avstånd, utan att ens titta på dem. Det blev alltså ingen lure corsing-träning, som jag hade tänkt innan jag fick hem honom. ;) Men det finns annat roligare att träna, så det gör inget.
På tal om små portugisiska kaninjägare! Såg ni att det var ytterligare en podengo portugues i detta nummer?! Liksom, hur ofta ser man en podengo i hundtidningar? Och nu två stycken i samma nummer. :) Det var podengon Sigge, som precis som Vilse tränar freestyle. Så roligt! Jag skulle också behöva hjälp med olika belöningssätt för att öka Vilses motivation vid träningen. Han älskar alla trix som har med springa och hoppa att göra, men allt som går långsamt och där han behöver koncentrera sig tycker han är tråkigt. Det gäller att lägga upp det så att han belönas med de övningar som han tycker är extra kul.
Nu har jag inte mycket kvar att läsa i tidningen (typ ringrapporterna och länsklubbsnytt, haha). Det har jag sparat till ikväll. ;)
Ni som läst tidningen, vad tyckte ni? Jag älskar att diskutera hund, i alla former, så skriv gärna i kommentarerna om det var något speciellt i tidningen som ni hakade upp er på eller bara gillade extra mycket!

3 kommentarer:

  1. Jag har läst Hundsport i många år, och även jag tycker precis som du att detta var ett extra roligt nummer. Framförallt tycker jag att artikeln om dig & Vilse ( och Niklas ;-) var en av de absolut intressantaste & roligaste artiklar jag läst i hundsport!
    Hoppas ni har det bra alla tre!
    Varm häls
    Greta & Sivert

    SvaraRadera
  2. Tycker att det bästa var att läsa om Vilse dig och Niklas! Nu är det som ni gör en otrolig bragd! Men hoppas det sporrar hundägare att ta med sina hundar på olika äventyr som tex semestrar, vet många som lämnar hunden hemma för hundens skull,säger dom alla fall. Vi tar alltid med våra. Det kan bli 800 mil,fast med bil ,-) Ok då är vi borta i omk 8 veckor. Men hundarna har så kul det märks på dom att dom njuter. Det gör vi också! Det är härligt att uppleva nya saker och platser med sina hundar!
    Det visar ju verkligen NI att uppleva och resa det går även om hunden är med. T.o.m med cykel!!!!! Det var för mig en väldigt intressant läsning. Det absolut bästa i Hundsport!
    Lycka till! Häln. Eva

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte komma på något jag retade mig på dock tyckte jag att det fanns en inspirerande artikel i tidningen. Den handlade om en tjej, hennes hund och en kille som cyklar genom Europa.. :) Jag håller koll på din blogg så att jag inte ska missa några uppdateringar. Kan meddela att du iaf kommer ha ett brev från någon utan för din familj och dina vänner. Brevet lades på lådan idag.. :)
    Nikki hälsar till Vilse.

    SvaraRadera