tisdag 6 september 2011

1 cykellopp, 2 siestor, 3 explositioner

Det härlig dag i komplikationernas tecken:
Men... Vad står på? Flera olika personer försökte stoppa oss och vinka in oss till vägkanten. Därav två poliser. Vi trodde att det hänt en olycka och att vi därför inte fick fortsätta till olycksplatsen.
Jahaa. Pjuu, det var ingen olycka. :) Vi fick istället stå på första parkett och kolla cykellopp (och vältränade spanjorer i tighta kläder).

Efter detta lilla nöje trampade vi vidare. Snart blev jag omkörd av en racercyklist. Han var ingen tävlingscyklist, men det räcker med att vad som helst kör om mig ute på vägen för att min tävlingsinstinkt ska sätta igång. Jag pinde på med en cyklist framför mig och en bakom mig. Helt plötsligt smällde det till ordentligt, då bakhjulet exploderade! Cyklisten bakom lyckades väja i sista sekund och Vilse verkade endast lite tagen av smällen (stackare!). Jag försökte låtsas som att det är ganska kul och helt normalt att få en luftsmäll i ansiktet (för att han inte skulle bli mer rädd) och knatade över på bensinmacken som fantastiskt nog fanns precis på andra sidan vägen!
Det var inte svårt att förstå att nästa slang troligtvis inte skulle hålla särskilt länge, med det här hålet i däcket. Men eftersom vi inte hade något extra däck gjorde jag ett försök att sätta i en ny slang. När jag stod där och fyllde på luft (från bilpumpen), smällde det till igen. Alla som stod på bensinmacken fick en smärre chock. Men Vilse reagerade inte ens. Skönt!
Den här underbara mannen kom fram och bestämde sig för att hjälpa oss. Med handtecken visade han att vi skulle stanna kvar här, så skulle han komma tillbaka.
Vi väntade och väntade. Jag passade på att ge min cykel lite kärlek och slösade åtskilliga våtservetter på att tvätta rent den.
 
Den blev så här ren och fin. <3

Sen passade jag på att pumpa upp vagnens däck också. Jag räknade ut att 45 PSI (som det stod på vagnens däck) var 3,2 bar, eftersom det stod "85 PSI, 6 bar" på mitt Contineltal Travel Contact-däck på cykeln. Så jag pumpade upp dem till 3 bar och hoppades att det skulle vara rätt. Tidigare har jag haft ungefär 2,5 bar i vagnens hjul.
Under tiden sov Vilse gott i sin vagn.
Tills Niklas plockade fram stora godispåsen. :)
Sen kom tävlingscyklisterna tillbaka. Spännande väntan (som varade i ungefär två timmar).
En supertrevlig cyklist kom förbi och vi snackade lite med varandra. 
Sen kom äntligen en nytt däck! Det blev ett racerdäck, som egentligen var lite för litet för mina slangar.
Men det blev riktigt bra ändå! Det här var ett Michelindäck, en riktig toppmodell som används under tävlingarna här. Och fast jag försökte fick jag inte betala något för det.

Det såg verkligen lustigt ut med ett racerdäck på min rätt kraftiga hybridcykel (Nishiki XC5).
Efter sammanlagt tre timmar på bensinmacken cyklade vi vidare. Mycket försiktigt med tanke på all packning som tyngde på det tunna däcket. Det fungerade i alla fall väldigt bra. Nu  skulle vi bara ta oss 50 km till närmaste stad, Bilbao, för att leta reda på ett nytt kraftigare däck.
Siestan i Spanien varar varar vanligtvis från kl 14-17 och eftersom vår förra paus blev lite för tidigt på förmiddagen, var vi tvunga att ta en siesta till. Det var för varmt för att cykla. Vi låg och slappade på en mur i ungefär en timme och sen, efter lite mat, sa jag "nä, ska vi dra vidare". Bara sekunder efter jag sagt det, hörde vi plötsligt en smäll från vagnen. Ena hjulet exploderade där den stod, men en sovande Vilse i sig (stackare igen!). Helt otroligt! Jag har aldrig tidigare varit med om det här, att däck smällt, även om det inte är helt ovantligt. Nu smäller det tre gånger på en dag! Jag kanske pumpade i för mycket luft i vagnens däck? Men så himla konstigt att det smällde när vagnen stått helt still i en timme och inte ute på vägen.
Så det var bara att plocka fram reperationskittet igen. Som tur var var däcket helt den här gången, så efter några minuter kunde vi fortsätta. Och alla däcken höll hela vägen till Bilbao. :)

2 kommentarer:

  1. hahah! turen är på min sida! kanske vinner det där vadet trotts allt! ;)

    SvaraRadera
  2. btw. om man fyller ett däck med kall luft till sin max tryck och sen kör i varmt väder och på varm asfalt så expanderar luften pga värmen och då kan däcket explodera.

    SvaraRadera