fredag 12 augusti 2011

En dag i bilder

Ett långt inlägg baserat på en lång dag, den 11 augusti, 2011.

7:53
 
Jag vaknar bredvid en varm liten podengo, som tycker att det är för tidigt att gå upp. Så vi ligger kvar och myser en stund i sovsäcken.

8:14
Efter att ha tvättat rent hela kroppen så gott det går med våtservetter, samt öst på deo under armarna, drar jag på mig kläderna och börjar packa ihop alla grejerna inne i tältet.
8:44
Alla saker packade på cykeln. Tältet får stå kvar och torka en stund medan jag äter frukost.

8:52
Idag blir det yoghurt, äpple och macka med ost och marmelad (som jag snott från Niklas McDonaldsbricka).

8:57
Medan jag äter roar jag med att studera hur Vilse skuttar runt på fältet och letar smådjur.

9:18
Cykel + tält packad och klar.

9:21
Passar på att diska gårdagens disk medan jag väntar på att Niklas ska bli klar.

9:30
Så rullar (och springer) vi iväg.

9:33
Vilse packad och klar (med ögonkräm och sele på).
 
9:35
Vi ger oss ut på landsvägen.
Vi klättrar i några backar.
Vi kör igenom några små byar.

11:13
Vi kör förbi en stor mataffär...
...vilket passar bra, eftersom vi nu cyklat två mil och behöver lite paus. Niklas går in och handlar, medan jag och Vilse tar en promenad runt affären.

11:34
 Niklas kommer ut igen. Kolla vilka coola colaflaskor det finns här!
Vi tar en cola-, frukt- och yoghurtpaus.

11:58
Vi rullar ut på den långa gatan genom staden La Roche.

12:29
Sen ut på landsvägen igen.
Jag sätter i hörlurarna med Lars Winnerbäck på högsta volym och cyklar på den bredaste vägrenen vi hittills stött på i Frankrike.

12:51
Liten drick- och kisspaus i skuggan. Det är så varmt!

13:01
 Vi drar vidare.

14:11
Vi rullar in i en jättevacker by och måste stanna och fota.
Vilse passar på att kissa fint också.
Och eftersom vi nu avklarat ungefär halva dagsetappen...
...och det ligger ett fint litet bageri intill vägen...
  
...bestämmer vi oss för att parkera cyklarna och ta luchpaus.
 
Niklas ringer till sin syster Karin som ska föda vilken dag som helst. Vi väntar med stor spänning, men än har det inte blivit något.
Till lunch äter vi bröd, ost och yoghurt.

15:00
Vi ger oss ut på landsvägen igen.
Vad som är så lustigt är att landskapet helt plötsligt förändras. Från kullar till helt platt, från skog till enorma öppna ytor. Som att rulla in till Skåne från Småland.

15:18
 Vi stannar och plockar björnbär vid vägkanten.

15:59
 Notera att det är 33 grader varmt.

16:12
Cyklar vidare i det allt mer platta landskapet.

16:17
Vi försöker köpa så mycket som möjligt av vår mat ute på gårdarna vi cyklar förbi. Honungsmelon har vi aldrig sett innan!
Jag köper melon och Niklas köper hemmagjord äppeljuice. Mums!
 Sen får Vilse gå/springa lite, men det blev bara ungefär en kilometer (lite för varmt).

16:39
Lite mer landsväg.

 16:51
Och lite fler byar.

 17:01
 Vi hittar fler färska grönsaker och frukter. Meloner verkar vara väldigt vanligt i detta område.
 Här köper jag tomater.
Vid det här laget har vi kört 7 mil.
De har även ett litet gatukök på denna plats. Där köper Niklas pommes som han bjuder med sig av. Vilse får strosa runt lite i gräset och sedan ligga och vila en stund i skuggan medan vi chillar och äter.


17:32
 Dags för lite till ögonsalva (för att skydda mot drag).
Sen hoppar Vilse in i vagnen och vi drar vidare för de sista milen.

17:54
 Ännu plattare landskap.
Och snart breder stora fält av solrosor ut sig. Det känns verkligen som att vi idag cyklat in i en ny fas av resan.

18:52
Nu har vi cyklat 9 mil och det är dags att leta lägerplats.
Jag är panikhungrig nu och rotar fram en nödklubba ur packningen medan Niklas kissar i busken.

19:19
 Äntligen hittar vi till en fin grusväg där Vilse kan få springa. Det är helt lagom temperatur nu och Vilse är helnöjd!

19:36
Vi hittar också till en liten butik där Niklas köper vatten och jag köper ägg och lök. Äggen är ekologiska, från frigående höns utomhus och värpta bara 10 km härifrån.

19:50
  Vi hittar en åker där vi kan slå läger.
 Vi landade på nästan 10 mil. Jag ska faktiskt erkänna att det oftast brukar bli runt 7-8 mil när vi cyklar på en hel dag, så det här var en riktigt bra cykeldag!
 Vilse får massage och stretching, sen blir det torrfoder.

20:26
 Tälten är uppsatta och maten är framplockad.
 Jag hittar tonfisk, champinjoner, salt, peppar, halvslabbig sallad och ost (som jag fått av Niklas för att han inte gillade den) i väskan. Ägg, lök och tomat är helt färska och köpta idag. Det här kommer bli en underbar äggröra!
 Det är lite meckigt att hacka lök med en Leatherman-kniv, men det går.
 Oj, det blev visst en äggula över till en lycklig Vilse.

21:03
 Okej, jag vet att det inte ser så aptitligt ut (Niklas ville inte ens smaka), men HERREGUD vad gott det var! Faktiskt det godaste jag någonsin lagat i stormkök.
 Till maten fick jag lite av Niklas äppeljuise som han köpte på melongården.
 Och till efterrätt blev det självklart den smarriga melonen som jag köpte på samma gård och björnbären vi plockade tidigare idag. Himmelskt!

21:49
 Det börjar skymma och det är dags för tandborstning och ett sista buskbesök. Önskar så himla mycket att jag kunde gå in och ställa mig i en dusch, under varmt rinnande vatten. Vi tar nu istället steget in i fjärde dygnet utan dusch.

21:59
 Jag lyfter in en sovande Vilse (inklusive iglo) från vagnen in i tältet. Byter om till linnebyxor (klarar inte av känslan av att de svettiga benen klibbar ihop med varandra i sovsäcken) och använder lite av solens energi till att ladda GPS:en.

22:04
Tar en sista bild innan jag släcker tältlampan. Det tar inte lång tid innan jag själv sover djupt. Det har verkligen varit en händelserik dag, precis som det brukar vara på vår cykelresa.

6 kommentarer:

  1. For en fantastisk dag det ser ut som dere har hatt! Du er så flink til å ta bilder, og fortelle!

    Det er veldig koselig å følge med dere på turen!

    SvaraRadera
  2. En helt underbar beskrivning av vad som för er just nu måste vara en "helt vanlig dag". Det är helt underbart att läsa om er resa. Hoppas att fortsättningen går lika bra! Om du går in på Elins facebooksida och kollar de senaste fotona kan du se podengo-korsningen som vi träffade i Malmö. Ha en underbar fortsättning på resan! Kram från Cina

    SvaraRadera
  3. ha en fortsatt bra resa.. som är så rolig att följa med hur ni cyklar...

    SvaraRadera
  4. Fy fan vad mysigt! Nåt sånt där ska banne mej vi också göra! Frågan är vilken/vilka av alla våra hundar vi ska ta med. :D

    SvaraRadera
  5. Är det yoghurt med choklad linser som du äter? Inte förvånad....

    SvaraRadera
  6. Tack för alla fina kommentarer! Det är så kul att höra att ni alla hänger med i bloggen och det är så mycket roligare att skriva när man vet att folk läser. :)

    Haha, David: Ja, det är Smarties-yoghurt. Men det var Niklas som köpte dem och delade med sig. Själv kan jag inte lägga pengar på så dyrt "godis".

    SvaraRadera