onsdag 28 september 2011

Receptsamling

När jag skulle ge mig iväg ut på den här resan tittade jag lite efter kokböcker och recepttips för friluftsmänniskor. Det finns verkligen fina böcker i ämnet, som är skrivna av engagerade kockar och finsmakande matlagningsentusiaster.

Det var dock inte riktigt det jag letade efter. Jag behövde enkla, lättlagade och billiga recept, med så få ingredienser som möjligt. Recept som är skrivna av och till oengagerade kockar, som inte alls vill ägna tid framför stormköket, med surrande myggor i ansiktet, utan vill ha en så snabb och enkel måltid som möjligt, som innehåller de näringsämnen man behövde för att orka cykla även morgondagens mil.

Under resans gång har jag varit tvungen att lära mig att laga mat från grunden, vilket jag sällan gör hemma. Jag lärde mig faktiskt så småningom att uppskatta dessa matlagningsstunder. Att laga mat behöver inte alls vara så himla svårt och krångligt. Det lyckades jag bevisa för mig själv, gång på gång. Och nu vill jag bevisa det för er också. Här kommer därför några av mina egna favoritrecept.

Håll tillgodo! 

Simpel proteinröra

För 1 hungrig cyklist

Ingredienser:
1 - 2 ägg
1 burk tonfisk i olja
1 tomat
Salt och peppar

Gör så här:
Häll av en del av oljan från tonfiskburken, men inte allt. Dela tomaten och rör sedan ihop alla ingredienser i stekpannan. Slå på värmen och rör om då och då. Färdig på 2 minuter!

Några ord om maträtten:
En fantastisk god och proteinrik äggröra, som passar både som lunch (med ett ägg) eller som middag/kvällsmat (med två ägg). Serveras fördelaktigen med en bit bröd till. Det kan ta upp till tre veckor, med en proteinröra om dagen, innan man föräter sig på det!

Ägglinspasta

För 2 hungriga cyklister

Ingredienser:
300 g pasta (snabkokande)
1,5 dl gröna linser
2 ägg
Salt och peppar

Gör så här:
Koka upp 2 liter vatten, med salt, i en kastrull. Tillsätt linserna och låt dessa koka i ca 10 minuter. Tillsätt pastan och låt koka ytterligare 5 minuter (eller enligt anvisningarna på förpackningen). Häll av vattnet och vänd snabbt i äggen. Peppra ordentligt.

Några ord om maträtten:
En mycket nyttig och god (dock inte så smakrik) rätt som är lätt att få i sig och mycket lätt att tillaga. En nackdel är att koktiden är lång, det vil säga; man gör av med ganska mycket gas. Men det är det värt!

Pasta al la spya

För 2 hungriga cyklister

Ingredienser:
400 g pasta (för soppor)
1 påse pulversoppa

Gör såhär:
Koka upp 1,5 liter vatten och tillsätt därefter pastan och soppulvret. Koka enligt anvisningarna på pastapaketet.

Några ord om maträtten:
Här slank ett halvfabrikatsrätt med ändå. Snarare ett tips än ett recept. Men så enkelt, smidigt och gott, att det är väl värt att nämnas!

Soyafärssås

För 1 hungrig cyklist

Ingredienser:
1 dl frystorkad soyafärs
1 gul lök
1 tomat
2 dl passerade tomater
2 msk tomatpuré
Ojla för stekning
Salt och peppar

Gör sä här:
Blöttlägg soyafärsen i en petflaska under minst 30 minuter innan tillagning. Hacka löken (och ev. även vitlök) och stek den i olja. Häll i alla tomatgrejerna och sist soyafärsen. Koka i 5-10 minuter. Smaksätt med salt och peppar.

Några ord om maträtten:
Den här maträtten är fantastiskt god och minst lika nyttig! De frystorkade soyaprodukterna, som hemma i Sverige kostar runt 50-60 kr (400 g) kostar här 15-20 kr. Jag har tidigare dragit mig för dessa produkter på grund av att jag tyckte det verkade så krångligt att blötlägga och hålla på. Men det var det inte! Petflaskor har vi ingen brist på och det är hur lätt som helst att (till exempel på sista pausen) hälla i lite soyafärs i en av dem, tillsammans med vatten och sedan skruva på korken. Vattnet ska sedan hällas av och det löste jag tidigare genom att tejpa fast en plastbit som jag gjorde hål i (se nedan), tills jag insåg att jag kunde ta en kork och göra hål i och sedan använda den som sil till alla olika petflaskor. Toppenbra!

Alla som är på tur borde testa denna proteintyp, som är god, nyttig och lättsmällt. Den är extremt praktisk eftersom den väger väldigt lite (i förhållande till hur mycket mat man får ut i slutänden) och håller i princip hur lång tid som helst i packningen. 

Lökisröran

För 1 hungrig cyklist

Ingredienser:
1 gul lök
1 burk tonfisk i olja
1 tomat
1 vitlöksklyfta
Salt och peppar

Gör så här:
Häl av oljan från tonfisken i stekpannan. Haka löken och vitöken och stek dem i oljan i 3-4 minuter. Dela tomaten och lägg i den och tonfisken i pannan. Stek under omrörning i 2-3 minuter till. Smaksätt med salt och peppar.

Några ord om maträtten:
Precis som äggröran är denna måltid mycket simpel att tillaga. Här kommer man också ner ytterligare ett på kronor i pris, eftersom löken nästan är gratis (under 1 kr), jämnfört med äggen.

Använder oljan från tonfisken, för att steka i, gör jag ofta och det fungerar hur bra som helst!

Fransk cykellyxomelett

För 1 väldigt hungrig cyklist

Ingredienser:
3 ägg
1 tomat
1 dl machesallad
4 surimi
Några räkor
Några bitar ost
Salt och peppar

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser i en skål. Häll halva smeten i taget i stekpannan och stek på svag värme ett par minuter. Stick hål i omeletten så att ny smet rinner ner mot stekytan. Stek ett par minuter till. Vänd sedan och stek på andra sidan.

Några ord om maträtten:
När man lyckas tigga till sig lite extra ingredienser av resekompisen, så som ostbitar och några räkor, kan måltiderna bli riktigt lyxiga och goda! Grundreceptet är med ägg, tomat, salt och peppar, men däremellan kan man blanda i vad som helst, som man fått över från gårdagen eller det som råkade vara billigt i mataffären vid senaste besöket.

Fläskig hundpannkaka

För 1 väldigt sugen hund

Ingredienser:
1 dl pannkakssmet (förbereds efter grundrecept)
1 Beefstick (hundgodis)
1/2 dl ost

Gör så här:
Lägg lite smör eller olja i stekpannan och häll i pankakssmeten. Häll över bitar av Beesstick och ost. Stek i ett par minutet och vik sedan pannkakan och stek ytterligare ett par minuter på både sidorna.

Några ord om maträtten:
Självklar ska hunden också ha något smarrigt komplement till torrfodret ibland. För en hund som dessutom rör sig mycket och har svårt för att lägga på sig tillräckligt är den här måltiden suverän. Mycket uppskattad enligt smakpanelen!

6 kommentarer:

  1. Hej
    Har i sommar cyklat ner till Ungern genom Polen och Slovakien tillsammans med min delsbo och Kasper som är en Airdaleterrier. Så det var spännande att läsa eran blogg. Vi var ute i knappt två månader och bodde i tält hela tiden.

    Med tanke på att Kasper väger ca: 30 kg, kärran 10 kg och ordinarie packning 25 kg, så blev det för oss 60 - 80 km om dagen.

    Önskar att fler vågar sig ut på cykelsemster med eller utan hund.
    Vi är 55+ och motionerar inte regelbundet och det fungerade bra.

    SvaraRadera
  2. Onekligen blir man nu sugen på att "bli en hungrig cyklist" så man kan testa dina maträtter! Minns känslan av att trampa & trampa och bli allt hungrigare... innan det var läge att stanna och äta, men sen smakar det extra gott! Tänker då främst på de resor jag gjort med pappa då han varit huvudansvarig för maten (jag var 14-17år då), på mina egna resor sen dess har jag tyvärr inte "lagat" mat utan stoppat i mig sådant som går att äta direkt bara. Smörgåsar, konserver, frukt och liknande.

    SvaraRadera
  3. Angående Ägglinspastan, borde det inte gå att spara koktid och gas/sprit genom att snåla lite på vattnet? Istället för 2 liter räcker det kanske med 1-1,5. Hemma kokar jag med ganska lite vatten, och när jag är ute med stormkök har jag bara så lite vatten så det lagom sugs in i linserna/pastan/eller-vad-man-nu-kokar så inget behöver hällas bort sen...

    SvaraRadera
  4. Kaspers matte; SÅ imponerad jag är av er! :) Tycker att vagnen är tung med bara en 5-kilos Vilse i! Jag har i och för sig lite tyngre vagn, men ändå. Finns det någonstans man kan läsa om ert äventyr? :)

    SvaraRadera
  5. Helt rätt Markus, men nu när jag ska skriva ett ordentligt recept är 2 liter det man behöver för att inte riskera att linsor och pasta bränner fast. På en del rastplatsor finns rinnande vatten och då använder jag ordentligt för att koka i. Annars kan drygt en liten räcka (om man rör hela tiden). Linser kokar fast mycket lättare än pastan dock.

    Ja, det var gött på den tiden man fick maten serverad av andra. :) Men det är ganska kul på andra hållet också (att laga till andra).

    SvaraRadera
  6. Hej
    Du kommer att kunna läsa och se lite bilder på www.drivkraft.org under semester 2011.

    SvaraRadera