söndag 25 september 2011

Frågelådan


Jag har kommit på en kul sak. Eller en sak som jag tror att ni kanske skulle tycka vore kul i alla fall. :) Jag antar att det uppstår en del funderingar när man läser bloggen. Allt skriver jag ju inte om. Som vardagliga rutiner och annat som jag själv inte tänker på som något speciellt. Eller kanske saker som ni egentligen skulle vilja läsa om, men som jag inte tänker på att nämna i bloggen.
Är det något just du undrar över? Ställ en eller flera frågor, eller peppra mig med hur många som helst. Ni får 5 dagar på er att skriva ner frågorna som kommentarer på det här inlägget, så ska jag försöka svara på alla (eller så många som möjligt) i ett inlägg om några dagar!

Tillägg: Skriva gärna frågorna i punktform och inte i flytande text, så blir det lite enklare att skilja ut de separata frågorna och ge kortfattade svar. :) Tack på förhand!

Tillägg 2: Ni behöver absolut inte vara rädd att upprepa en fråga som någon annan redan skrivit. Det är bara bra att veta att fler undrar samma sak, när jag ska välja vilja frågor jag ska svara på. Det ser nämligen ut som att det kommer att bli några stycken. De frågor jag inte har möjlighet att svara på i svarsinlägget, kommer jag svara på som kommentarer eller vi mail. Jag hoppas att jag kan ge er svar på allt ni undrar över!

15 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på massa praktiska detaljer, planering och problemlösning kring hur cykelresan genomförs, dvs de erfarenheter och rutiner ni bygger upp som en annan skulle kunna ha nytta av om/när man själv ger sig ut på en cykelresa.

    Hur detaljerade kartor har ni med er? Vart går egentligen er resväg? Den där översiktliga kartan över europa med dina färgade linjer innebär väl bara större vägar, och dessa cyklar ni väl inte på? Ja, hur stora/små vägar brukar det bli? Större går ju rakare genom landet, backar är utplanade, jämnare underlag m.m men också mer trafikterade, ibland hög hastighet, inte så "mysigt" med stora breda raka vägar. Små vägar är mycket behagligare och trevligare då man sliper trafik och sådant, men jobbigare med backar, risk för knöligare underlag/grusväg och de slingrar sig framåt så man kommer inte så långt per dag.

    Har ni någon plan för ungefär hur långt ni planerar att hinna varje dag? (planen skulle kunna upprättas på morgonen eller kvällen innan) Ställen/städer/campingar eller annat som ni på förhand siktar in er på att göra stopp vid? Eller cyklar ni mest på påfå och ser hur långt ni hinner? Det kanske inte ens finns någon detaljerad resväg enligt en tidigare fråga ovan, utan ni improvicerar lite bara och har möjligen lite städer och annat som ska passeras, men resvägen där i mellan kan bli olika?

    Pass/gränskontroller, något att tänka på? Eller har hela resan gått genom Schengen kanske? Fast jag tänker lite på Vilse, hundar släpps väl ibland inte igenom hur som helst. I och för sig har han pass och då går det kanske alltid bra?? Vilka valutor gäller, inte Euro genom alla länder väl? Hur mycket kontanter har ni med er för att kunna shoppa på gårdsbutiker och liknande som inte tar kort? Hur ofta handlar ni och hur länge räcker full packning med mat? (om ni trampar kring ödsligare trakter några dagar) Och vatten? Hur svårt/lätt är det att få tag på? Bör ju gå åt en hel del när det är varmt. Blir tung packning om man ska ha med sig flera liter.

    I vilka länder är man bra/dålig på engelska? Övrigt mottagande/inställning till cykelresande? Polisen verkar i alla fall kunna se lite mellan fingrarna. Bra då böter kanske inte riktigt ingick i budgeten? :-p

    SvaraRadera
  2. Och på tal om denna, varför så snålt tilltagen budget? Mitt egna behov av levnadsstandard, hygien och konsumtion lär väl ändå ligga klart under genomsnittet, men nog skulle jag hosta upp några euro var tredje dag eller så när campingar passeras för att kunna ta en dusch (är ju sååå skönt efter att man trampat sig svettig i några dagar). Sen trodde jag floder och sjöar fanns mer frekvent än vad det verkar av ditt Odör-inlägg, men ser samtidigt att det inte alls finns lika mycket som i Sverige. Åar genom städer kanske inte är så fräscha heller? Själv skulle jag även ta in på ett vandrahem eller liknande någon gång i veckan så man får sova i en riktig säng. Mat skulle jag också vilja kunna köpa om dagarna utan att behöva göra detaljerade beräkningar över hur jag ligger till mot budget (även om jag gillar matte & ekonomi) samt känna mig stressad över om pengarna ska räcka. Har fått uppfattningen att familjen ställer upp och lånar ut pengar, om du nu skulle fråga efter det... Annars skulle jag och säkert andra också kunna göra det. Vart tog den där möjligheten vägen att sponsra erat äventyr som någon föreslog för någon månad sedan? :-)

    Har ni haft tillgång till tvättmaskin under resan eller får man nöja sig med att skölja kläderna i vatten då och då? Och på tal om att kläderna blir blöta måste det ju varit ett elände när det regnade många dagar i streck tidigare, blöt packning, tält och kläder som inte går att torka är ju besvärligt.

    Punkteringar och trasiga tältpinnar har du skrivit om, hur mycket av denna typ av "gå sönder-problem" har ni haft som inte nämnts på bloggen? Eller bara vanlig förslitning av vissa cykeldelar som ni kanske fått byta ut?

    Hur funkar resan hem? Inga problem med all packning, vagn och så oavsett flyg/tåg? Hur funkar er tighta budget ihop med ett kraftigt varierande biljettpris (antar jag)? Blir det till att tälta tre dagar utanför flytplatsen för att pricka in ett billigt pris, eller hur har du tänkt dig? ;-)

    Vart tog Niklas blogg vägen? Slutade han skriva och då var det ingen idé att länka dit? (jag sparade aldrig länken utan klickade mig vidare från din blogg bara några gånger).

    Finns det någon maxgräns hur mycket man kan skriva i kommenterar som denna? :-p (Nope! Fick dela upp det i två, annars laddades sidan bara om när jag klickade på "Skicka kommentar" utan att den fastnade)

    Jaha, nu har jag nog fråge-bombat tillräckligt så nu är det din tur att leverera utförliga svar på alla dessa! (räknar jag inte riktigt med).

    På tal om att svara missade jag uppge annat än min postadress som avsändare i mitt brev som förhoppningsvis kommer fram i tid och som du alltså får om några dagar. E-post kanske kan vara lämpligt, markus_andersson2000@yahoo.se

    Grattis på födelsedagen!! (nu på rätta dagen)

    SvaraRadera
  3. Jag har ju följt denna bloggen hela sommaren och de flesta funderingarna har du ju lyckats svara på utan att jag ställt någon fråga...
    Men en fråga har jag inte sett något svar på än.
    Budgeten, jag har förstått att du inte gör av med en cent i onödan men vad kostar en vanlig dag?

    Hur lägger man upp budgeten för en längre cykeltur? Jag tänker mig en tur på 65-70 dagar med 8-10 mil per dag, vildcamping och stormkök. I min fantasi kan jag leva ganska gott på 20 euro om dagen.

    Så den stora frågan blir ju hur du resonerat runt hur mycket pengar du behöver för din avundsvärda cykeltur?

    //A

    SvaraRadera
  4. Budgeten för mat ligger på 50kr/dag framgick här:
    http://matildaholger.blogspot.com/2011/07/sammanfattning-norge.html
    Dock har jag inte sett någonstans om det finns en budget även för andra kostnader, och hur stora dessa i snitt blivit nu efter några månader. Samt om matbudgeten hållit efter att de lämnat Norge.

    SvaraRadera
  5. Oj oj oj Markus! Haha, så kul att läsa hela ditt (dina) "kommentarer". :)

    Har du skrivit någonstans innan? Det är så kul när det kommer fram att folk verkligen har följt bloggen. Dina frågor är många (!), vilket är jättekul, men jag kommer behöva välja ut några av dem att svara på i kommande inlägg. Några svar ska jag nog kunna länka fram till dig i bloggen. :) Du har i alla fall många bra frågor och jag lovar dig svar på alla, de som inte får plats i inlägget kommer här under kommentarerna.

    /Matilda

    SvaraRadera
  6. Tack du med Andres, jättekul att du hängt med hela vägen! Ditt svar angående budgeten kommer i svarsinlägget!

    SvaraRadera
  7. Nope, har hållit låg profil hitintills... men följt bloggen ända från Norge (sen läste jag ju baklänges till starten också). Kanske har jag missat något. Är nog ganska vanligt att många "bara läser" och inte skriver något. Ja, du har besöks-statistik över bloggen vill jag minnas att du skrivit och då ser du ju sådant.

    Jag kan säkert komplettera med lika många frågor till om jag tänker en stund... men kom på en viktig i alla fall. Du har nämnt någon gång om trötta & slitna muskler. Hur funkar det på en sådan här lång resa? Jag tänkte mig att det borde "avta" efter någon vecka och sen känner man sig lite trött & seg bara, inte direkt sliten. Är det så? Ja, min fråga är väl egentligen hur det känns i kroppen nu. Om den vant sig vid närmare 10mil cykling om dagen och det inte längre är några konstigheter. För man kan väl inte fortsätta i flera månader om man är sliten. Undrar också om du sover bra på luftmadrass (?) och i sovsäck? Annars undrar jag också hur det känns i huvudet efter några månader med sisådär sömn (antar väl i och för sig att du sovit ganska bra).

    Har själv kört flera cykelresor och men aldrig längre än 4-5 dagar (en lite längre har dock blivit planerad nu efter att ha inspirerats av ditt äventyr!). Dagsetapper oftast på 15mil (utan Vilse-vagn) och då har jag varit ganska trött om kvällarna och inte orkat fyra månader känns det som. I och för sig ganska stor andel mental trötthet tror jag, mina "längsta" resor har tyvärr varit själv, flera kortare med pappa annars (mycket trevligare).

    SvaraRadera
  8. Min fråga som jag kom på så här på studs handlar också om budgeten.

    Hur kom du fram till summan? Var det så att du hade en viss summa sparade och du delade upp den mellan räkningar och överlevnad på färden?

    Vänligen
    Sonja och Nikki

    PS. Fler frågor kan dyka upp..DS.

    SvaraRadera
  9. Hej Sonja! Din fråga om budgeten kommer som svar i inlägget! Jag ser fram emot fler frågor om de dyker upp. :) /Matilda

    SvaraRadera
  10. Vår fråga:

    Hur rankar du länderna i vänlighet och hjälpsamhet?

    Undrar A & Sniff

    SvaraRadera
  11. Jag har en till fråga, eller kanske snarare ett påpekande. Klockslagen för inlägg & kommentarer stämmer inte, vare sig med Svensk tid eller de länder du cyklar genom. Kanske är det USA-tid? Går det kanske att ändra (till Svensk)?

    SvaraRadera
  12. Jag vet, jag har tänk ändra det flera gånger, men inte hittat var (och inte hunnit leta mer), ska ta tag i det när jag fått tid över! :)

    SvaraRadera
  13. Jag kom på en till! Jag vet att du har gps och knappar in från var till var, men man får ju inte cykla längs motorvägen, iaf i Sverige, så hur löser du det? Finns det att knappa in ckelväg i gpsen? Oj, det blev visst mer än en fråga.. :)

    Sonja och Nikki

    SvaraRadera
  14. Vad har kärvat hittils och hur många reservslangar har ni med er? har murphy varit snäll emot er..

    SvaraRadera
  15. Hej Matilda!
    Jag ser att du användt en av "våra" vagnar på din resa. Jag är intresserad av att höra lite mer om din resa samt lite om dina framtidsplaner. Vill du så får du gärna kontakta mig!

    Maria Larsson, Thule Concept Store Malmö
    maria.larsson@thule.com

    SvaraRadera