fredag 16 september 2011

Omslagshunden Vilse

Vilse är omslagshund i Sveriges största hundtidning, Hundsport! Snyggingen syns dessutom på över 20 bilder inne i tidningen. Det här måste vara någon slags maxgräns på hur stolt man kan bli som hundägare.
Det var två månader sedan jag satt (bland annat här) och skrev artikeln som jag hoppades skulle ha en chans att komma in i Hundsport. Jag hade tänk att den i så fall skulle hamna lite diskret någon stans långt bak i tidningen. Min stora förhoppning var att de skulle sätta in en liten bild också, som kanske skulle locka den cyklesugna och äventyrssugna hundägaren att läsa artikeln.

Jag mailade in texten, tillsammans med några bifogade bilder. Svaret jag fick från chefsredaktören (Torsten Widholm) var allt igenom possitivt och han ville gärna ha fler bilder. Jag postade därför ett helt minneskort fullt, för att de skulle ha lite att välja bland.

Resultated gjorde mig helt chockerad! :D Inte ens i mina vildaste fantasier kunde jag föreställa mig att vi skulle ta upp fem hela sidor i tidningen och dessutom hamna på omslaget. Helt otroligt!

Jag känner mig nästan lite generad över att synas på så många bilder. ;) Jag trodde som sagt att de skulle välja ut en, kanske två. Men jag tyckte i alla fall att artikeln och hela utformningen med bilder och texterna blev riktigt bra. Snyggt jobbat, redaktionen!

En sak jag kankse blev lite besviken över, eller egentligen mest förvånad över, var att lite text hade ändrats om och kommit till. Själv hade jag jobbat länge och noga med att korta ner texten, framför allt det med vagnen. Det händer ju ganska ofta att texter som skickas in till tidningar kortas ner, för att få plats, men jag hade ingen aning om att de även kan göras längre.

Det är till exempel inte jag som skrivit brödtexten och det första stycket i artikeln om vagnen. Jag började alltså med "Vagnen jag har...". Själv tycker jag att det som är tillskrivet ovan, redan är nämnt i originaltexten och att det nu blev lite onödiga upprepningar.

Meningarna "Den är också, trots sin relativa tyngd, "lättrullad", vilket underlättar för mig som "dragdjur"." och "En åtminstonde grov dagsplanering är således av nöden" är inte heller jag som skrivit, även om jag är beredd att hålla med den som skrivit det.

Ett par uttryck blev lite starkare också. Som att man kommer få en fantastisk uplevelse ihop och inte "kan" få, som jag skrivit. Och "jag är övertygad om att..." istället för "jag tror säkert att...".

En mening ändrade också betydelse när "som" byttes ut mot "liksom". Trafikregler och campingbestämmelser är ju exempel på regler som rör en själv och cyklingen.

Det är inte så att jag känner mig särskilt upprörd över dessa ändringar. Jag tycker bara det känns konstigt att någon typ lådsats vara jag och har lagt till text, som jag skulle ha skrivit. Till och med använt ordet "jag", när det inte är "jag" som är den riktiga jag. Haha, ja... Ni förstår kanske hur jag menar.

Men all annan text är det jag som skrivit! :D Och alla bilder är på den riktige Vilse. Nu även kallad
Mr. Vilse Superstar-kändisen. <3

10 kommentarer:

  1. Hej Matilda o Vilse! Jag älskade artikeln o de underbara bilderna! Det är bara att ta åt sig o njuta av din, förlåt er, stund i solen! Nu följer jag med er på resan o hoppas den fortsätter utan några större problem! Apropå brev - när tror du att ni kommer dit? Hinner man skriva något? Stort Lycka till från mig!!

    SvaraRadera
  2. Så är kändislivet. Verkligheten förvanskas både till det positiva som det negativa. Du kan ju alltid dementera.Tur är att ingen kvällpressjournalist skrivit artikeln;-)Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Ja, eller hur Mathis. Och du vet vilken pedant jag är när det kommer till texter jag skriver, speciellt i sådana här sammanhang. :P Störigt när någon annan ändrar om till det sämre (enligt mig).

    Kom på en sak till som jag inte skrivit; "Förutom att hunden trivs i sin "husvagn"...", i stycket om varför välja vagn istället för cykelväska. Vilse trivs nog nästan bättre i sin väska (där han får 100% uppmärksamhet av mig). :P

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du gillade artikeln, MarMilS! Och det är jättekul att se att fler hänger med på bloggen!

    Man kan skicka brev ända fram till 22 september, så det är inte för sent ännu. :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag blev så glad när jag såg att det var en podengo på omslaget till Hundsport. Har själv en hane på 4 år och tycker att det är alldeles för lite fokus på denna underbara ras. Det ska bli roligt att kunna följa er resa via bloggen.
    Kör försiktigt!
    // Mia

    SvaraRadera
  6. Faktiskt riktigt irriterande att de lägger till text som du inte har skrivit och att de ändrar så att det inte blir så samma sätt som du egentligen uttrycker dig. Jag känner dig och vet hur pedant du är så jag förstår extra väl då ;) Jag har ju som sagt hållt utkik i Härliga Hund så jag får ta och köpa mig ett ex av hundsport.

    Och du, det är ju inte bara Vilse som numera är en superstar, du syns ju överallt också! Häftigt!

    SvaraRadera
  7. Hej Mia! Jag håller verkligen med dig och jag är så glad att jag lyckats få upp denna fantastiska ras till rampljuset! Det är den absolut värd. Vilken kennel kommer din hund från? /Matilda

    SvaraRadera
  8. Marie, vi var först med i Härligahund med en liten artikel "5 frågor till..." och sedan nu i Hundsport. :) Jag vet inte om den har kommit ut i butikerna än, den skulle vara ute till prenumeranterna 15 sep och ca 10 dagar senare i butik.

    SvaraRadera
  9. Hej igen!
    Min hund kommer från Kennel Pappas i Uddevalla (www.kennelpappas.com). Jag har haft honom med på några utställningar och han blivit svensk champion ;o) Cykla lugnt!
    // Mia

    SvaraRadera