onsdag 27 september 2017

Venedig

Älskade, vackra, roliga och spännande Venedig! En stor labyrint av overkligt smala gränder med häftiga gamla hus, som stupar rakt ner i oräkneliga kanaler och över dem reser sig små pittoreska stenbroar. De som inte varit här bör åka hit. Själv har jag nu utsett Venedig till min favoritstad!

Jag har ju cyklat hit en gång innan, genom östra Europa. Då, 2008, kände jag mig tyvärr inte särskilt sugen på att strosa omkring. Jag var ganska trött på mitt resesällskap och ville bara hem. Vi gick en sväng i den nordöstra delen av staden och tog tåget tillbaka till Sverige med cyklarna redan dagen efter.

Nu ligger jag här i min hotellsäng där jag ska sova den tredje natten. Imorgon bitti är det dags att cykla till flygplatsen.

Jag längtar hem otroligt mycket! Jag saknar Kira så jag får tårar i ögonen när jag tänker på hennes varma randiga kropp, tokiga leende och blöta pussar. <3 Jag har aldrig varit från henne så här länge, sen jag fick hem henne från Spanien för 6 år sedan. Jag tänker om och om igen på hur det kommer bli att få krama om henne igen, om våra kommande myskvällar i soffan och långa höstpromenader genom Malmö.

Men trots att jag nästan spricker av hemlängtan har jag faktiskt kunnat njuta av Venedig denna gång! Det var tur att det inte gick något flyg hem som jag kunde ta förrän imorgon.

Jag har haft så himla mysigt när jag strosat omkring på långa promenader och gått vilse i alla gränder, som plötsligt och utan förvaring kan ta slut och bli till en trappa rakt ner i kanalen, haha. Man får liksom chansa ganska mycket, trots att man går efter en karta. Jag har skrattat högt när jag gång på gång blivit lurad och fått gå tillbaka genom gränderna. Lika roande är det att själv lyfta blicken från kartan och se flera andra lika förvirrade turister stå nedsjunkna i sina kartor. Har man tid, vilket jag denna gången har haft, är det bara kul att klura sig igenom Venedig. Och det ville jag gärna göra igen någon gång!

Jag hade igång GPS-klockan på en del av promenaden genom stan igår. Ser rätt roligt ut när det blev en relivefilm av det.

Filmen ser ni här!

Och här kommer lite bilder från Venedig (tvingade mig själv att endast välja ut 10 stycken):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar