söndag 10 september 2017

Halleluja, jag fryser!

Ligger nedkrupen i sovsäcken nu, i mitt tält på en campingplats utanför Girona. För första gången denna resa har jag stängt yttertältet helt! Och det är faktiskt ändå lite kallt.

Så kom alltså tillslut hösten även till Spanien. Såg ni föresten bilderna på träden i Barcelona? De har börjat gulna och löven har börjat falla.

Det har varit sååå varmt... Flera gånger har jag grämt mig över att jag inte började denna resa i Italien och cyklade ner mot Malaga istället (tänkte på det första gången precis efter jag köpt flygbiljetten...). För det är faktiskt stor skillnad på 100 mil närmre eller längre ifrån ekvatorn. Och hösten nalkas.

Jag har bara frusit ordentligt två gånger tidigare denna resa, när det ösregnat och jag varit dyngsur in på kroppen. I övrigt har jag nästan glömt bort hur det känns att frysa.

I stället har det väldigt ofta varit olidligt varmt. Sisådär 35-38 grader när jag cyklat under dagarna och upp emot 30 grader i tältet på kvällarna. Jag har ofta sovit helt utan yttertältet, iklädd tunn bomullsklänning. Inte kunnat använda sovsäcken. Och ofta har det ändå varit för varmt för att jag har skullat kunna sova, förrän först framåt småtimmarna. Men när jag tänker efter var det rätt många dagar sedan det var riktigt så illa. Det har gradvis blivit kallare.

Imorse när jag cyklade ut från Barcelona, strax efter kl. 8 cyklade jag för första gången iklädd min tjocka Houdinitröja.

Nu ligger jag här i tältet och småfryser lite. Saken blev inte bättre av att jag nyss fick ta en kall dusch, då varmvattnet på campingen tagit slut. Uch. Jag ska ta på min houdinitröja igen nu och försöka somna.

Och även om det blir några kalla stunder nu innan jag vant mig vid att klä mig rätt, ser jag fram emot ett lite svalare cykelklimat framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar