torsdag 9 juni 2011

Första dagen

Det känns löjligt att gnälla efter första dagen, men jag måste ändå säga att jag hoppas att den här dagen var en av de värsta på hela resan. Haha. Jag ska inte gå in på detaljer, men här kommer en liten lista på varför jag känner som jag gör:

¤ Problem med ena skivbromsen som behövde fixas
¤ Stekande sol som varken jag eller Vilse hunnit vänja oss vid
¤ Hittade inga bra vägar på hela dagen
¤ Blev dålig i magen (inte kul utan toa)
¤ Misslyckade med kisstratten (och fick tvätta cykelbyxorna...)
¤ Ständigt brist på driksvatten
¤ Brände mig på brännässlor
¤ Sen kom ösregnet...
¤ ...och det fasansfulla åskovädret (till och med Vilse blev rädd)
¤ ...och det haglade (helt ärligt de största flingorna jag någonsin sett! Ca 1 cm)
¤ Det gjorde så jädrans ont att packa upp tältet i haglet, iklädd cykelkläder
¤ I princip all packning blev genomblöt (jag hade glömt väskans regnskydd hemma...)
¤ Pga ett litet öppet fönster i tältet (när jag satte upp det) blev det dammar av vatten vid fötterna
¤ Det tog över två timmar att torka saker och packa morgonen efter

(Se bilder nedan)

Vi kom i alla fall 7 mil framåt och hamnade strax utanför Pålsboda. Prio nummer ett nu är att skaffa ett riktigt bra regnskydd. Jag ska också lära mig att stanna och sätta upp tältet när jag hör första åskan och inte när det redan börjat ösregna.

Nu ser vi fram emot bättre tider! :)
Tummen upp för Haga Cykel i Norrköping! De tog sig verkligen tid att hjälpa mig. Det var förresten där jag och Gustav köpte våra första Nishiki-cyklar för 6 år sedan. :)

Det tog lång tid att fixa skivbromsen. Men Vilse vet vad en affär är och han vet att det tar lång tid, speciellt om den innehåller cyklar eller djurtillbehör. Lika bra att lägga sig i mitten av butiken och somna, så får matte springa runt själv.
Åh NEJ!
Jag fick riktig ångest först, men det löste sig med att jag fick gå några hundra meter i diket till en lugnare del av vägen.
Efter en lång stund av paniktörst hittade jag äntligen till en liten sommarstuga vid vägen. Här drack vi oss otörstiga. Och det var här jag brände mig på nässlorna.

Sådana här vägar var det hela dagen. Mellan 3 och 20 cm vägren. För att alla tre hjulen ska ligga stadigt mot asfalten måste jag cykla ute på gatan. Då är det inte kul när det dundrar förbi stora lastbilar i 80 km/h.
Inne i tältet låg den här halvsmälta hagelflingan.
 Morgonen efter var det bara att vrida ur...
 ...och skopa ur.
 Och försöka torka saker så gott det gick.
Det mesta klarade sig faktiskt bra i regnet. Passet, försäkringspapperna och startpaketet från tele2 kommer dock aldrig bli vad de varit. :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar