fredag 24 juni 2011

Besök hos Alertness korthåriga collies och Norska kennelkluben

15-16 juni

Jag behövde ha ett par grejer skickade till Norge och vad passade då intebättre än att kombinera posthämtning med ett kennelbesök? Eftersom korthårig collie är en av mina favoritraser tittade jag på norska collieklubbens hemsida och fick se att Berit som har kennel Alertness bodde i Løken. Jag sökte efter löken på google maps och såg till min glädje att det låg precis på vägen där vi hade tänkt cykla (mellan Horten och Kristiansand). Jag mailade Beit, som visade sig vara supertrevlig och sa att både posten och vi var välkommna!

När vi, efter ett par dagars cykling i Norge, nådde Horten började vi titta på de lokala karterna för att se exakt var Løken låg. Men vi hittade inte det någon stans. En snäll kille i en matbutik (som inte heller hade en aning om var Løken låg) hjälpte mig att hitta Berit på Gulasidorna. Det visade sig att det fanns flera "Løken" i Norge och den där Berit bor låg nio mil därifrån, bara ett par mil från där vi hade cyklat förbi dagen innan... Att cykla tillbaka nio mil var ingen varken jag eller Niklas var sugen på, så vi löste det istället så att jag och Vilse tog tåget till kennel Alertness, medan Niklas tog en vilodag på en camping i Horten.

Det blev en lång, krånglig och ganska dyr resa till Løken, med färja, olika tåg och en lång busstur. Men det var det absolut värt! Hundarna var underbart fina och det var jättekul att snacka hund med Berit, vilket vi förståss gjorde hela kvällen. Jag blev dessutom erbjuden mycket god mat och husrum och på morgonen kunde jag ta ett långt, varmt bad innan vi gav oss av. Här kommer lite bilder från besöket:
Oj vad kul det var att springa och leka med valpen Kit!
Så fin tjej!
 Valpmys.
 Busig Nelson.
 Han var också duktig på lydnad.
Sötaste valpansiktet!

Det visade sig att Berit jobbade på Norska Kennelklubben och på morgonen åkte jag och Vilse med henne till jobbet för en liten rundvandring. Det var jättekul att se hur allt såg ut och att träffa personalens alla hundar!
 Här fans bland annat en labbe och en chesapeake. <3
 Och en liten norsk buhundsvalp. :)
Berit och Vilse på Norska Kennelklubben.

Tusen tack, Berit! Jag är jätteglad att jag fick träffa dig och hundarna.

1 kommentar: