fredag 14 oktober 2011

Svaren på era frågor

För ett par veckor sedan skrev jag inlägget "Frågelådan" där jag uppmanade alla läsare att skriva frågor till mig, som jag skulle försöka svara på. Det rösslade in frågor, dels i kommentarena till inlägget, men också en hel del på mail. Jag gjorde mitt bästa att svara på så många jag kunde de närmaste dagarna efter den deadline jag satte, men sen blev det helt enkelt för mycket med annat som gjorde att jag fick lägga det här åt sidan en tag. Men här kommer nu äntligen svaren! En del av svaren är skrivna i nutid (under resan) och en del har jag svarat på nu.

Jag har fått korta ner och formulera om en del frågor, men jag hoppas att ni alla får svar på det ni undrar över!

Vad har du för cykel och vad kostade den?
Min cykel är en Nishiki XC5 och kostade ca 8000 kr när jag köpte den 2010. Jag hade en likadan förut och jag gillar verkligen den här modellen. Den är helt lagom kraftig och tålig för långfärdcykling, har en lådsbar dämpare (som aldrig har krånglat efter flera års användning) och skivbromsar (som dock är lite svårare att fixa själv när man får problem med dem).

Får man inte ont när man cyklar så mycket?
Tyvärr känner jag att mina knän har fått lite stryk under de här månaderna, vilka jag aldrig haft problem med innan. Numera undviker jag att sätta mig på huk, eftersom det gör så ont att räta ut benen igen när jag ska resa mig. Jag hoppas verkligen att det går över efter lite vila. Kanske kan man undvika denna typ av förslitning genom stretching, eller liknande, men det har jag aldrig satt mig in i. Niklas fick också ont i sitt ena knä, men det gick över efter att han använt knäskydd.

När det gäller ont i rumpan, som de flesta brukar fråga om, så är det inte så farligt om man bara har rätt sadel. Om man tar det lugnt i början och ökar dagsetapperna succesivt har man snart byggt upp de muskler man behöver (sätesmuskler). Jag har dock upplevt att om man kört riktigt hårt en dag, så gör det väldigt ont första delen av dagen efter. Men sen går det snabbt över igen.

Bör man träna mycket innan man ger sig iväg på en sådan här resa?
Själv har jag inte tränat (cykling) så mycket inför långfärdscyklingar. Jag använder dock cykeln mycket till vardags och kroppen är därför van vid att cykla rellativ mycket. Jag föredrar att ta det lugnt resans första dagar och öka dagsetapperna successivt.

Har du cyklat mycket i Sverige innan, till exempel Vätternrundan?
Nej, jag har faktiskt inte cyklat så många längre turer i Sverige. Vätternrundan har jag inte heller kört - än (men tids nog ska jag testa på det också).

Hur mycket pengar behövs till en sådan här resa?
Ni är många som frågat om budgeten och jag har inget bra svar på hur mycket pengar man kan komma att behöva under en långfärdscykling. Innan resan sparade jag så mycket jag bara kunde, samtidigt som jag studerade. Jag fick helt enkelt ta den summan jag fick ihop och dela den med så många månader jag hade tänkt vara borta, så att jag visste hur mycket jag kunde använda varje månad. Jag hade gärna velat spendera mycket mer pengar än jag kunnat göra (framför allt på campingplatser och mat), men jag hade helt enkelt en knaper budget och visste om det innan jag gav mig iväg. Jag ansåg att det var betydligt roligare att ge sig iväg på den här resan fattig, än att inte ge sig iväg alls. Det stämde absolut (även om fattigdomen stundvis har inneburit en del ångest)!

Vill man inte ha någon pengaångest och vill kunna äta bra mat och sova på camping när man cyklar förbi en sådan, kan man nog räkna med ungefär 5000 kr i månaden.

Hur ofta handlar ni och hur länge räcker full packning med mat?
Vi handlar i princip varje dag och jag brukar se till att inte ha mer i packning än jag kommer äta upp inom två dygn (för att spara vikt). Nödproviant i form av en extra måltid (typ pasta) bär jag alltid med mig.

Är det svårt att få tag på dricksvatten?
Nej, eftersom vi cyklar börbi affärer, caféer och barer varje dag är det inga problem. Jag köper vanligtvis 2 st 1,5 liters-flaskor om dagen (ca 2 kr styck), vilket brukar räcka till mig och Vilse.

Vad äter Vilse och hur mycket mat har du haft med dig till honom?
Vilse äter ett torrfoder som finns att köpa i de flesta djuraffärer i alla de länder vi cyklat igenom, så det har inte varit svårt att få tag på. Jag har köpt ett kilo åt gången, så det har inte heller varit så tungt, vilket är fördelen med att ha med sig en så liten hund. Hemma i Sverige får han även fryst färskfoder, vilket är väldigt svårt att hantera på resan. Han har dock fått lite blötfoder då och då, som komplement till torrfodret. Niklas har också varit flitig med att bjuda Vilse på korv, bacon, beefstick och annat gott under resan och jag tror det är allt det som fått Vilse att hålla sin vikt (eftersom han annars äter lite för lite i förhållande till hur mycket han rör på sig). Vilse har fått fri tillgång på torrfoder från en liten burk som åkt fram under lunchen och kvällsmaten.

Föredrar ni stora eller små vägar?
Vi väljer nästan alltid stora landsvägar, före minde vägar eftersom landsvägarna oftast är av bättre kvallitet och snabare att ta sig fram på. Det är i princip bara för Vilses skulle vi i vissa fall väljer grusvägar och andra lugna små vägar, för att han ska kunna springa lös.

Hur detaljerade kartor har ni med er?
Vi tog inte med några kartor alls, men däremot en GPS. Kartor har vi köpt på plats, för att kunna få en överskådlig bild, men mest har vi använt oss av GPS:en.

Vad har ni för GPS och hur fungerar den?
Jag har en helt vanlig Garmin bil-GPS som jag tog med mig på resan. Vi har haft otroligt stor nytta av den! Tidiare resor har vi ägnat hur många timmar och mil som helst till felcyklingar, men inte denna.
Man kan välja "cykel" som färdmedel och GPS:en leder då inte in en på större vägar, som motortrafikleder. Den här GPS:en visar dock inga cykelvägar/cykelleder (det finns speciella modeller avsedda för cykling som gör det).

Vi har inte haft igång GPS:en när vi cyklat, förutom genom städer och andra ställen där det varit väldigt svårt att hitta. Istället har skrivit av färdbeskrivningen och använt oss av den, för att spara det värdefulla batteriet till när vi verkligen behövt det.

Har det varit något problem att ta sig genom landgränser?
Inga prolem alls. Vi har cyklat igenom 11 landsgränser, men endast behövt visa pass en gång och det var in till Gibraltar.

Hur rankar du länderna i vänlighet och hjälpsamhet?
I varje land har vi träffat människor som varit överraskande vänliga och roliga och de som varit helt knäppa, sura och otrevliga. En del människor har satt djupare avtryck än andra och det vore orättvist att dömma hela landet på grund av dessa.

Jag tycker att man kan se att det generellt sätt är så att i de länder, som inte är så vana vid turister/människor från andra kulturer och med andra språk, är mindre "vänliga" (med många undantag). Språkbarriären kan nämligen skapa en frustation som leder till irritation. En del människor får också en bild av att man helt enkelt är lite dum i huvudet, om man inte förstår deras språk. Så beter ju i och för sig vi svenskar också, när vi möter människor hemma i Sverige som verken kan prata svenska eller engleska, men kanske inte i samma utsträckning.

Jag kan ranka de tre vänligaste länderna (basserat helt på egna intryck):
Nederländerna, Norge, Danmark.

Vad har varit jobbigast på resan?
Den ohygieniska situationen, helt klart. Det har också varit jobbigt att inte ha så många vänner runt omkring mig, som jag är van vid och känner att jag behöver för att må bra.

Vad har varit roligast på resan?
Att träffa nya människor, både svenskar utomlands och från den lokala befolkningen. Vi har träffat och lärt känna så många underbara människor!

5 kommentarer:

  1. Jasså, GPS istället för kartor. Säkert smidigt när man kör så långt, så man slipper ha detaljerade papperskartor för hela vägen. Kanske smidigt även på kortare turer om denna tekniska pryl är lättanvänd och fungerar bra. I och för sig är man inte så beroende av hela funktionaliteten om man mest skriver av färdbeskrivningen och sen stänger av den.

    Tack för övriga svar också.

    SvaraRadera
  2. Du gillar ju cykelresor, hur kommer det sig att du inte cyklat så mycket i Sverige? I min värld skulle jag nog kryssa runt en hel del i mina trakter innan jag gav mig längre hemifrån. Det känns enklare & smidigare, kortare resor blir möjliga, man kan köra oftare, med mindre budget, osv. Är det mest en tillfällighet, eller är det du som velat ut på större/längre äventyr direkt?

    SvaraRadera
  3. Det har varit otroligt roligt att följa dig under denna resa! Känns som att man själv varit med! Tack för resan!

    SvaraRadera
  4. Hej! Tack för att du delat med dig av era fantastiska upplevelser. Är på jakt efter sele till mina pudelpojkar och jag undrar vad Vilse har för sele?

    Mvh Danielle

    SvaraRadera
  5. Hej Danielle!

    Kul att du gillar att läsa om äventyret. :) Selen som Vilse hade under resan var en Y-sele av märket Jokke och modellen heter Pallas. Den har funkat hur bra som helst! Hurtta gör en liknande sele också, som verkar minst lika bra.

    /Matilda

    SvaraRadera