tisdag 4 oktober 2011

Var håller vi hus?

Svar: SOS-Animals!

Eller ja, nu har jag cyklat iväg till en bar några kilometer bort för att kunna använda internet och därmed ge er en liten uppdatering om vad som händer med mig, Vilse och Niklas här nere i Spanien.

För några dagar sedan gjorde jag ett försök att kontakta SOS-Animals, för att se om vi var välkomna att hälsa på. Jag var så nyfiken på hur det ser ut där, hur hundarna har det och hur organisationen fungerar. Jag har under en tid tänkt mycket på att skriva ner mina tankar om hundomplaceringar. Detta skulle eventuellt ta formen som en insändare/artikel, som jag tänkte se om någon hundtidning kan vara intresserade av att publicera. Annars kommer den upp här på bloggen! Så lite för att jag vill ha kött på benen, men också för att jag är så otroligt nyfiken, kunde jag bara inte missa att besöka denna hjälporganisation för de spanska gatuhundarna.

Eftersom SOS ligger bara ett par mil ifrån flygplatsen, tänkte vi dessutom höra om det fanns möjlighet att slå upp våra tält någonstans på deras mark. Därifrån hade vi haft möjlighet att ordna det sista inför flygresan hem, packa om, sortera ut och allt annat som behövs fixas innan planet lyfter.

När vi anlände till SOS igår, blev vi mer varmt välkomna än vad vi hade väntat oss! Den engagerade Therese, som jobbar heltid på ett annat jobb och alla annan tid med hundarna, de tre underbart roliga och trevliga volontärarbetarna, Sophia, Christine och Lina, samt Rebecka, som bor i Spanien och också jobbar så mycket hon kan med hundarna, var de tjejer vi umgicks med igår. De hade tyvärr ingen extra mark för tälten, men innan vi ens hade hunnit fråga om det, frågade Therese oss om vi ville bo i en av deras husvagnar sista nätterna, vilket vi absolut inte kunde tacka nej till! Så i natt har vi sovit inomhus för första gången på 3 månader! Det kändes så otroligt lyxigt. :)

Självklart jobbar jag nu tillsammans med tjejerna med att ta hand om alla de ca 50 hundarna i hägnet. Jag blev verkligen förvånad när Sophie visade mig runt bland alla hundarna (vi gick in till alla) och det var helt lugnt och tyst. I princip alla hundar älskar människor, tydligen även främlingar och de enda gången de skäller är när man passerar förbi med andra hundar.

Ska jag vara ärlig så tvivlade jag starkt på att Vilse skulle klara av att sitta inläst i en hundgård, medan jag jobbade med de andra hundarna. Vi har varit med varandra dygnet runt i fyra månader och ja... Han har ju ändå problem, både med att vara inlåst och att bli lämnad ensam. MEN, döm av min stora förvåning. Vilse blev direkt bästa kompis med fyra andra småhundar och kan liksom inte sluta leka med dem, vilket gör att han glömmer bort sin matte lite. När han väl fastnar framme vid grinden och tittar efter mig, får snart tiken Chans (som jag tror har blivit lite kär i Vilse) igång honom igen. Stundvis ligger det också och myser ihop. :) Så otroligt skönt att det fungerar! När jag inte jobbar är Vilse såklart med mig och den grupp av hundar (de lite äldre) som bor tillsammans med personalen.

Mer om SOS-Animals och självklart en massa bilder, kommer jag publicera om ett par dagar. Så länge får ni gärna besöka deras hemsida för att läsa lit mer om dem.

Självklart har jag redan fallit pladask för en hund... Vilket jag INTE skulle göra. Det hade jag bestämt innan jag kom hit. Sen träffade jag Shakira. <3 Vilken underbar hund! Ni måste gå in och läsa om henne. Hon är så fantastisk vacker (se mina rasfunderingar så förstår ni precis varför just jag faller för hennes utseende). Mer om varför jag älskar alla de egenskaper jag redan sett hos henne kan jag berätta om senare. Men jag kan ge er ett smakprov: Hon är riktigt stark när hon drar i sin sele, men vänder sig uppmärksamt om så fort man kallar på henne. Hon hoppar och klättrar upp på vallarna, lite småvild på ett underbart sätt. Hon har föremålsintresse och stort godisintresse. Hon står tyst och viftar på svansen när man passerar rastgården med en annan hund, medan alla hennes kompisar står och skäller.

På siestan idag ska vi promenera upp på berget med ett gäng hundar, så att de får springa, busa och bada! Då ska jag såklart ta med Shakira. Måste passa på att umgås med henne så mycket jag kan och testa henne på olika sett. Förhoppningsvis hittar jag något som inte stämmer, för då blir det inte lika smärtsamt att åka ifrån henne på lördag. :´(

Jag vill också passa på att säga ytterligare ett stort TACK, till min fina vän Frida! Hon skickade ett jättepaket till mig, vilket jag fick igår (Frida fick en annan specialadress). Vilket lyxpaket! :D Det var en pocketbok (!) som jag redan börjat läsa, två KalleAnka-tidningar, tre packpåsar (som var precis vad jag behövde för flyget hem(!), Kexchoklad, Plopp, Ahlgrens Bilar och Gott&Blandat. Helt underbart! Jag fick nästan lite dåligt samvete för att jag nu ska åka hem. När jag fått så mycket att läsa... Men boken är jag i alla fall skitglad för! Det kommer nog bli en del väntan på flygplatsen och då kan jag ta upp den. Det var så länge sedan jag läste skönlitteratur, så det ska bli underbart! Kalletidningarna funderar jag på att donera till hundhägnet och alla de svenska volontärarbetarna som kommer hit och jobbar helt ideellt i flera månader i taget. Hoppas att du tycker att det känns bra också, Frida. :)

Svaren på alla era frågor har jag tyvärr inte med mig här nu, så ni får hålla ut en eller två dagar till!

Ha det fint allihopa! Nu ska jag snabba mig tillbaka till hundarna så att jag kan hjälpa till att rasta och mata de sista innan siestan och friheten uppe på berget. Vilse kommer älska att springa där uppe med de andra hundarna!

1 kommentar:

  1. Först ,härligt med all post du fick och choklad till dig o godis till Vilse ,-)
    Jag rusade iväg o postat mitt kort av bla kortisen så fort jag kunde ,-)
    Spännande att vara på ett hundcenter, och jag förstår att du fastnat för en hund! det skulle jag ha gjort ,-) Vilse är ju jätteduktig!,-)
    Var in o kikade på Shakira. Vilken hund ,-)
    Ser ut som om hon är den DU letar efter!
    Min första tanke var ju, låt henne följa med dig o Vilse hem!
    Som det låter är hon den RÄTTA! ,-) Sen var hon ju SÅ fin också! Ser mild o klok ut.
    Skönt att få sova i husvagn dom sista nätterna!
    Ha det jättefint! Hälsa Vilse O Niklas!
    Hälsn Eva ,-9

    SvaraRadera