onsdag 24 augusti 2011

Dricka cognac i Cognac

Ja, det kan ju vara ganska trevligt. Om man nu har vägarna förbi. Om man inte har vägarna förbi, utan måste cykla 75 km rakt inåt landet, för att sedan behöva cykla tillbaka hela vägen ut till kusten igen, då kanske det inte känns så värt längre. Det tyckte i alla fall inte jag. Men Niklas tyckte det. Därav bestämde vi att vi skulle skiljas åt för några dagar. Han skulle köra till Cognac, jag skulle fortsätta söderut och sedan skulle vi mötas upp i Ascain, nära den spanska gränsen, där vi väntade post från Sverige.

Men jo, mamma alltså. Hon panikade lite när jag berättade att jag och Niklas skulle cykla åt skilda håll några dagar. Så hon lyckade övertala mig (med en liten ekonomisk muta, samt en massa kärlek och respekt från min sida förstås) att hänga på Niklas till Cognac.
Efter en dags cykling hittade vi till en camping i centrala Cognac, där vi drack varsen cognac.
På morgonen efter besökte Niklas Hennesy-butiken och inhandlade två flaskor cognac. Det var härligt att se Niklas så lycklig och jag ångrar faktiskt inte att jag hängde med honom på denna lilla extratur.

Sen cyklade vi tillbaka till mot kusten igen. Väl där, på kvällen, tittade vi på GPS:en och såg att det var 300 km kvar till Ascain där paket väntade på oss. Först var det ingen med det, men efter en stund fick Niklas panik. Han insåg nämligen att helgen närmade sig med stormsteg och han ville absolut inte behöva vänta en eller två dagar extra på grund av helgstängt. Hans paket innehöll nämligen snus. Det är sällan vi cyklar tio mil om dagen, men nu blev vi så illa tvungna. I tre dagar i rad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar