tisdag 20 juli 2021

Idag bara rullade det på

Till skillnad från den tunga cyklingen igår, blev det en riktigt bra cykeldag idag. De andra två dagarna har lilla E bara sovit i 45 min på middagsvilan, till skillnad från sin vanliga 1,5 h. Därefter har det varit väldigt mycket "titta traktor, nej men seeer du kossorna!" och "nu ska vi cykla till en jätterolig lekplats (campingen)!" för att få till de sista milen med vaket barn i cykelvagnen.

Idag sov hon istället ifatt lite. Det blev 48 km från Höör till Sjöbo. Jag försökte därför få till några kilometer på förmiddagen med ett "nu ska vi cykla till ett ställe där vi ska fika!". Det gick över förväntan och blev 12 km innan jag plötsligt fick "hitta" fikastället.

Sen följde 1 h och 40 min cykling och det var hela resterande dagsetappen! Så härligt att bara kunna rulla ostört, kilometer efter kilometer, med lite godis i framväskan och en ljudbok i ena örat. Det är semester det! Och ja, full elassistans hela vägen. Får fortfarande ta i lite i uppförsbackar och så fort man rullar över 25 km/h stängs ju motorn av. Men min cykeln är så underbar! Älskar att den känns som en riktig cykel, fast med typ 80% mindre motvind och uppförsbackar.
Jag fick vänta utanför campingens reception i 5 min innan E vakande. Sen blev det tältuppsättning, lättare lunch i form av jordnötssmörsmackor och därefter bad i bassängen. Tvååringen i sitt esse, medan jag mest frös och var sådär tråkig. "Sista hoppet... Okej nuuu är det sista, okej eeen gång till, nej nu får det vara sista!".
Nu har man vant sig vid 30 graders värme en vecka och då blir man lite lätt blåfrusen vid 20 grader och mulet. Solen har dock gassat på från och till idag och den klassiska cykelbrännan har börjat sätta sig.
Aldrig förr har jag varit så nöjd med en campingplats precis vid en lekplats (och så dessutom bord att äta vid och låsa fastcykeln i)! Ikväll har jag kunnat sitta och laga mat och annat i lugn och ro, medan ungen roat sig rätt bra på egen hand. Det blev korv med bröd till middag. Det vill säga stekta korvhalvor ur kastrull, till vikt macka, toppat med tomatpuré. Funkade och gick ner!
Nu ska jag smyga ur tältet och rusa bort till servicehuset, där jag gömt mitt cykelbatteri på laddning under ett bord. Imorgon fortsätter vi söderut, till goda vänner i Ystad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar